image

Politie Londen gaat gebruik van drones uitbreiden en meer AI inzetten

vrijdag 26 juni 2026, 10:09 door Redactie, 6 reacties

De politie van Londen gaat het gebruik van drones flink uitbreiden en zal ook meer AI inzetten om beelden te analyseren, zo heeft Mark Rowley, commissaris van de Metropolitan Police, laten weten. Vorig jaar oktober startte de Londense politie een proef met drones, waarbij die in real-time bij incidenten werden ingezet, onder andere voor het volgen van verdachten en verzamelen van informatie. Acht maanden later heeft de Metropolitan Police nu drie locaties waarvandaan het zo'n tweehonderd keer per week drones inzet.

Als het aan Rowley ligt zal de 'dronedekking' volgend jaar om deze tijd naar heel Londen zijn uitgebreid. Samen met ambulance- en brandweerdiensten zal er worden gewerkt aan een dronenetwerk voor hulpdiensten. "Drones veranderen al hoe we op incidenten reageren - waarbij we binnen minuten beelden van de locatie krijgen, wat agenten belangrijke informatie geeft en ons sneller en veiliger laat reageren. Nu gaan we die capaciteit naar heel Londen uitbreiden", aldus de politiecommissaris. Die claimt dat 85 procent van de Londenaren het gebruik van drones door de politie steunt.

Verder gaat de Metropolitan Police ook meer AI inzetten voor het analyseren van de beelden die beveiligingscamera's in heel Londen maken. De hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk telt volgens de autoriteiten een miljoen beveiligingscamera's, wat een grote hoeveelheid beelden oplevert. Met de inzet van AI kan politie deze beelden sneller verwerken, aldus de Metropolitan Police. Volgens Rowley ondersteunt 64 procent van de Londenaren het AI-gebruik door politie.

De politiecommissaris kondigde tevens aan dat er ook vaste camera's met live gezichtsherkenning worden uitgerold. Dit moet uiteindelijk 'mainstream' in centraal Londen worden. Rowley hekelde ook actiegroepen die bezwaar maken tegen de inzet van de technologie en voor nieuwe wetgeving pleiten. Volgens de politiecommissaris remt dit vooruitgang en kan het ervoor zorgen dat politie de dreigingen die er zijn niet kan bijbenen.

Reacties (6)
Vandaag, 10:22 door Anoniem
ze bouwen daar nu de DDR-in-het-kwadraat als voorbeeld voor de vele grotere steden die 15-minute cities willen worden volgens de nobel klinkende maar dystopisch uitwerkende 'sustainable development goals'.

Een paar linkjes naar UN-gerelateerde sites hierover:
https://unhabitat.org/programme/sdg-cities
https://www.worldurbanpavilion.org/sdg-cities-initiative/
Vandaag, 10:41 door Anoniem
Ik kan het wel begrijpen dat ze deze middelen gaan inzetten. Londen is een kwaadaardige stad. Ik heb met ze te doen. Alleen monitoren is een ding maar voldoende capaciteit hebben om in te grijpen als het nodig is dat is wat anders. Ze kunnen misschien het leger mobiliseren maar die mogen waarschijnlijk geen politietaken uitvoeren.
Vandaag, 11:55 door Anoniem
Londen wordt straks nog een soort Watch Dogs Legions.
Vandaag, 13:57 door Anoniem
Net zoals onze machthebbers net doen alsof we de kinderen beschermen. Lees je hier maar eens over in hoe onze kinderen dus totaal niet bescherm worden en als je er wat aan probeert te doen als ouder zijnde wordt je dus gearresteerd...

https://www.bbc.com/news/uk-england-south-yorkshire-28939089

En zo gaat het in alle steden in GB. Laat dit maar even inzinken voordat we goed praten wat hier gebeurd...
Vandaag, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem: Ik kan het wel begrijpen dat ze deze middelen gaan inzetten. Londen is een kwaadaardige stad. Ik heb met ze te doen. Alleen monitoren is een ding maar voldoende capaciteit hebben om in te grijpen als het nodig is dat is wat anders. Ze kunnen misschien het leger mobiliseren maar die mogen waarschijnlijk geen politietaken uitvoeren.

25 jaar geleden kende ik een manager die voor een Nederlands bedrijf werkte en tijdelijk woonde in een appartement gehuurd in Bayswater, dat is ten noorden van Kensington Gardens, Indertijd een nette buurt met nogal wat tot hotel verbouwde herenhuizen van 5 verdiepingen en souterrain.
Een kwart eeuw geleden dus vertelde hij dat London niet een stad is waar hij 's-avonds onbevangen de straat opging i.t.t. Utrecht waar hij woonde, en al helemaal niet in de underground terwijl de persoon in kwestie toch niet bang aangelegd is.

Geen idee hoe het nu in London gesteld is met de veiligheidssituatie voor zijn inwoners, maar de Metropolitan Police zal het wel beter weten dan stennismakers hier die over o.a. DDR tonelen jeremiëren (de gotspe) en uiteraard het antieke credo 'dat het wel weer voor de kinderen zal zijn'. uit de beschimmelde kelderkast opdiepen.
Vandaag, 15:04 door Anoniem
Totale gevangenis. Wat de (geclaimde) 85% van de Londenaren, die dit ondersteunen, nog niet in de gaten heeft en wanneer ze dat wel krijgt het te laat zal zijn: alle deuren (digitaal) gelocked.
Op naar de in het lichaam van elke Londenaar geïmplanteerde identiteitschip: handiger (= efficiënt) voor de drones!
Wat een horror.

Dat de City of London -een staat buiten de jurisdictie van het VK- één van de machtigste actoren in de wereld is, met zeer dubieuze praktijken, zal niet vreemd zijn aan deze totalitaire, urbane controlepolitiek.
Die actor moet immers, koste wat het kost, beschermd worden. En zijn praktijken zorgen er wel voor, dat de problemen in de Britse samenleving zich opstapelen, waarvoor dan weer méér monitoring, controle en repressie ingezet "moet" worden - een heilloze, mensvernietigende spiraal naar beneden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.